06 - 22 14 57 31 info@kaayman.nl

Waarom een infographic laten maken?

Kaayman maakt chocola van complexe materie en vertaalt uw boodschap naar een helder verhaal. Licht verteerbaar en leuk om te delen!

ContactPortfolio

Wat is een infographic?

Met een infographic is het mogelijk een grote hoeveelheid informatie binnen een bescheiden oppervlak te verbeelden. Door middel van het samensmelten van illustratie, verklarende tekst, grafieken, diagrammen, statistieken en kaarten, wordt de soms aanzienlijke hoeveelheid aangeboden en complexe informatie in één oogopslag begrijpelijk gemaakt. Bovendien is het door een infographic te laten maken makkelijker trends en patronen te herkennen en daarmee inzichten op te doen.

Wat maakt een infographic tot een goede infographic?

Om te beginnen een goed verhaal of boodschap. Samen met een aantrekkelijk ontwerp en ondersteund door feitelijk materiaal zoals cijfers, grafieken, diagrammen of een verklarende tekening en de juiste structuur wordt dit samengesmeed tot een visueel hoogstandje, dat gemakkelijk te interpreteren en vooral te onthouden is. Ook humor is vaak onderdeel van de infographic en verhoogt de kans op delen.

Less is more!

Gemiddeld wordt slechts een kwart van de tekst op een webpagina gelezen. Mensen beslissen meestal binnen 10 tot 20 seconden of ze op een webpagina blijven of niet, en hebben dan maar 50 tot 100 woorden gelezen. Door informatie te ordenen en visueel te ondersteunen lukt het om meteen ter zake te komen en complexe zaken helder te maken.

Waar kun je een infographic zoal voor gebruiken?

Toepassingen werden voorheen vooral gevonden in wetenschappelijke publicaties, uitleg van bedrijfsprocessen of -structuren en kennisartikelen in tijdschriften. Maar heeft u er wel eens aan gedacht dat u van uw jaarverslag ook een infographic kunt laten maken? Ook voor uw CV, presentatie, mailing of instructiemateriaal is een infographic uitermate geschikt. Internet is via verschillende social media toepassingen een geweldige manier om uw infographic te delen. Contentcreatie om uw klanten/publiek te engageren en de noodzaak om die content op een originele manier te delen is al een reden op zich om infographics te laten maken.

Waarom zou je een infographic laten maken?

Omdat het een geweldige manier is om informatie te delen! 90% van ons brein wordt gebruikt voor het verwerken van visuele informatie. Om die reden leren we beter als informatie ondersteund wordt door afbeeldingen. Mensen onthouden ruwweg 80% van wat ze zien, 20% wat ze lezen en 10% van wat ze horen. De beste manier om kennis te delen is door middel van visuele ondersteuning, omdat mensen op die manier optimaal kennis in zich opnemen. Dus wilt u dat uw boodschap begrepen en onthouden wordt, dan is een infographic laten maken de aangewezen manier. Een mooi design en een beetje humor zorgt ervoor dat uw infographic ook nog eens gedeeld wordt.

Contentcreatie

U hebt een bedrijf, begrijpt de noodzaak van social media, maar geen idee wat u nu weer eens wilt publiceren. De kerstgroet staat op Facebook, de uitjes worden gezet op Instagram, u bent woke en hip, maar berichten over de inhoud worden al snel een beetje saai gevonden. Met een bondige, visuele en originele presentatie heeft u daar geen omkijken naar. Hoe? U kunt waarschijnlijk het best een infographic laten maken.

Geanimeerde infographics

De laatste trend op het gebied van infographics is animatie. Geanimeerde infographics zijn cool, waarschijnlijk nog pakkender en bijzonder geschikt voor mobiele gebruikers. Bovendien zijn ze makkelijk te delen via Youtube, Vimeo, Facebook en Instagram. U ook geanimeerde infographics laten maken bij Kaayman. Geanimeerde infographics zijn echter wel bewerkelijker en daarom ook duurder. Een statische infographic is daarom vaak een goede eerste stap om alle informatie te verzamelen en uit te werken. Bent u tevreden over het resultaat, dan kan de infographic alsnog geanimeerd worden. De infographic wordt dan omgezet in bewegend beeld en aangevuld met voice-over, muziek en geluid. Na publicatie van de geanimeerde versie kunt u de statische infographic nog steeds verspreiden ter ondersteuning van uw campagne. Twee vliegen in één klap!

Geweldig voor SEO!

U heeft nu een verhaal, een ijzersterk ontwerp en een coole infographic is het resultaat. Wat nu? Delen, delen, delen! Deel uw infographic en creëer traffic naar uw website. Go viral! En omdat in het ontwerp uw eigen branding of merkindentiteit is verwerkt, is de herkomst van uw boodschap voor altijd verbonden met uw eigen merk. Daarmee lokt u dus weer meer klanten naar uw website!

Praktische vragen over het laten maken van een infographic

Wat is het ideale formaat voor een infographic?

Infographics zijn er in alle soorten en maten. Uw infographic is maatwerk en helemaal afhankelijk van de hoeveelheid en complexiteit van de informatie. Ook het beoogde medium speelt mee. Als het om drukwerk gaat, kan ik u adviseren over gebruik van bijvoorbeeld pamflet, folder of poster, maar bij publicatie op internet is er meestal meer vrijheid.

In geval van drukwerk wordt de infographic in ieder geval drukklaar opgeleverd. Voor publicatie op internet krijgt u een afbeelding in elke gewenste grootte in pixels.

Moet ik zelf tekst en beeld aanleveren?

Ja graag! U bent zelf verantwoordelijk voor het leveren van juiste informatie of input in tekst en cijfers. Desgewenst zal ik de tekst voor u redigeren en als u geen tekst heeft, kan ik die voor u schrijven of laten schrijven. U kunt teksten aanleveren in mail of een word-document. Cijfers graag in excel, word of mail.

Ook kunt beeldmateriaal aanleveren als dat van toepassing is. Verder is alles welkom waarvan u denkt dat het bijdraagt aan een goede briefing. Heeft u bijvoorbeeld een infographic of illustratie gevonden op internet waarvan de stijl u aanspreekt, dan kunt u die natuurlijk gewoon meesturen. Niet om die precies na te maken, maar wel als uitgangspunt voor overleg. Een goede briefing is essentieel om een goede infographic te laten maken.

Wat zou ik zelf nog moeten aanleveren voor een infographic?

Naast de input voor de infographic zelf, ontvang ik van u graag alles wat van toepassing is op uw huisstijl. Dan moet u denken aan logo, lettertypen, kleuren en een huisstijlgids als die voorhanden is. Het logo ontvang ik liefst in een vectorbestand, zoals pdf of eps, en anders in hoge resolutie.

Wat is de gemiddelde productietijd van een infographic?

In bijzondere gevallen kan een infographic binnen een aantal dagen gemaakt worden, zoals dat voor tijdschriften vaak het geval is. Maar realistischer is het, zeker als u als klant enkele momenten voor overleg en ruggespraak wilt hebben, om er een week of enkele weken voor uit te trekken. Infographics laten maken is voor een groot team vaak wat omslachtiger dan voor een enkel verantwoordelijke. 

Wat kost een infographic laten maken?

Dat is helemaal afhankelijk van de geschatte tijd die nodig is om de infographic te maken. Na een vrijblijvende oriënterend gesprek, als duidelijk is wat de opzet van de infographic zal worden, kan ik voor u een prijsopgave maken.